Wat je niet leest op een label [2]
Deel 2: Over MVO in ons DNA
Onze ondershirts hebben geen labels. Die dragen namelijk niet bij aan het draagcomfort. Toch willen we er geen geheim van maken waar onze producten worden gemaakt. Of van welk materiaal. En door wie. Daarom bieden we je hier een uitgebreid informatielabel in 5 delen. Voor wie het naadje van de kous wil weten. Of van het shirt natuurlijk.
Deel 2: wat wij verstaan onder verantwoord ondernemen
Toen Jan Willem Onderwater in 2009 begon met Noshirt, wist hij één ding zeker: hij ging voor duurzame groei, niet voor snelle winst. “Verantwoord ondernemen is voor mij de enige logische optie”, zegt hij. “Ik wil de wereld beter achterlaten en problemen niet doorschuiven naar het overvolle bord van de volgende generatie. De maatschappij, dat ben jij, werd vroeger gezegd. Dat zie ik zeker zo: wij moeten nu stappen zetten. Natuurlijk realiseer ik me dat Noshirt een radartje is in het grote geheel, maar de verantwoordelijkheid voor een beter wereld, begint écht bij jezelf. Daarom bouwen we aan ‘sustainable growth’. Daarmee maak je uiteindelijk meer impact.”
Welke bewuste keuzes maakte je toen je Noshirt begon?
“We kozen toen al voor Supima katoen, een topmateriaal dat wordt geteeld door boeren die heel zorgvuldig omspringen met hun grond en product. Door dat kwaliteitskatoen te gebruiken, weten we dat het goed zit, letterlijk en figuurlijk. Het betekent ook dat we een waardevol product laten maken, van hoge kwaliteit, waar een eerlijke prijs tegenover moet staan. We willen immers ook dat mensen in de hele keten er een goede boterham aan kunnen verdienen, dat we iedereen goed behandelen.”
Welke stappen heeft Noshirt de afgelopen jaren gezet?
“Onze verpakkingen zijn volledig van FSC gecertificeerd papier, we hergebruiken Noshirts die niet meer verkocht kunnen worden als Nowaste item en we hebben onze eigen kijk op Black Friday.”
“We hebben nog altijd Noshirts van Supima katoen in ons assortiment. Dat is volgens ons nog steeds de meest bewuste katoenkeuze, omdat we weten dat de boeren verantwoord verbouwen en dat de keten klopt. In de loop der jaren hebben we er echter Noshirts van TENCEL™ aan toegevoegd. Daarmee laten we de keuze bij de klant. We willen niet belerend zijn, maar mensen bewust maken van de keuzes die ze hebben. Daarmee kom je ook weer terug op die eigen verantwoordelijkheid die iedereen heeft als het op duurzaamheid aankomt. MVO is voor mij trouwens meer dan duurzaamheid. Het is een spiegel die je jezelf voorhoudt terwijl je vraagt: wat is redelijk? Op alle vlakken.”
Wat bedoel je daarmee?
“Het gaat over hoe je omgaat met mensen, materialen én met de aarde. Het gaat over lange termijnrelaties met leveranciers, de beste service voor je klanten, nadenken over manieren om je footprint te verkleinen. Zo is Nowaste bijvoorbeeld ontstaan: door creatief te kijken naar wat er nog meer mogelijk is met producten. En daarom vragen we onze klanten bijvoorbeeld ook om na te denken over hoe ze omgaan met onze producten: is het echt nodig om álle zeven ondershirts in je bestelling open te maken en terug te sturen? Tegelijk zijn we kritisch op onszelf en zoeken we naar ‘the next thing’: naar de volgende stap in verantwoord en duurzaam ondernemen.”
Wat ís de volgende stap, denk je?
“Dat ligt eraan op welk vlak. We krijgen regelmatig de vraag wanneer er een ‘Nature’ variant van Noshirt Women komt en het antwoord daarop is makkelijk: die zijn onderweg. Maar ik sta ook open voor echt lastige vragen, waar ik niet direct een antwoord op heb. Eigenlijk doe ik daarvoor een beroep op de denkkracht van onze klanten en andere partijen uit de markt. Ik nodig ze uit om ons uit te dagen. Te vertellen waar het beter kan (we horen graag van je). En ik zou ook heel graag aanhaken bij andere e-commerce partijen die -net als ik- iets willen doen tegen die busjes met bestellingen die 3, 4 keer per week losse pakketjes aan één adres bezorgen. Aan de productiekant kunnen wij echt wel sleutelen. Maar ook die ‘last mile’ móet beter kunnen.”
Meer weten over de bewuste keuzes die we maken? Lees hier meer:
[1] Gemaakt in Tunesië
[3] Noshirt = Nowaste
[4] Van Oeko-Tex tot Iso: wat zeggen die keurmerken?
[5] Gemaakt van de mooiste materialen